Výzkum opylovačů v přírodním prostoru a jejich ochrana získává stále více na významu, což bylo motivací i pro založení tohoto projektu. Zde naleznete novinky, aktivity pro školní práci a mnoho dalšího.
Mapujte opylovací hmyz s pomocí iNaturalistu
- Využijte mobilní aplikaci iNaturalist a fotografujte v terénu
- Odkaz na projekt
Tipy na aktivity ve škole či v kroužku
Použijte seznam doposud pozorovaných druhů a zkoumejte, jaký hmyz navštěvuje váš rozkvetlý záhon (seznam lze filtrovat podle taxonomických skupin); ti pokročilejší mohou i fotit (pozor, včely bývají velmi rychlé a obratné, raději se je nesnažte „lovit“).
- Jaký druh byl po včele medonosné nejčastější?
- Jaká skupina (čmeláci – samotářské včely – pestřenky – ostatní blanokřídlí – ostatní mouchy – motýli – brouci) převládá?
- Jak se pěstované rostliny jmenují a které z nich jsou u hmyzu, resp. u jednotlivých skupin nejoblíbenější? Mají něco společného (tvar květu, barva…)?
Máte na zahradě včelí hotel?
- Kdo v něm bydlí a v jaké početnosti? Kolik obyvatel je „poctivých včel“ a kolik je „kukaččích“ – hnízdních parazitů?
- Jaké nabízené materiály a tvary jsou využívány nejvíc a jaké nejmíň?
- Tipy pro založení včelího hotelu
. . .
Objednejte si lektorovaný program!
. . .
Fotoreportáže z předchozích akcí
. . .
Užitečná literatura:
- Bogusch, Petr: Domečky pro včely a jiný užitečný hmyz. Grada 2019, 96 s.
- Couzens, Dominic: Hmyz na zahradě. Slovart 2024, 160 s.
- Přidal, Antonín: Ekologie opylovatelů. Lynx 2005, 109 s.
- Stanglerová, Eva: Jak zachránit včely. Kazda 2022, 128 s.
- Švamberk, Václav: Prostředí a včely. Mája 2015, 244 s.